متغیرها در Storyline
کار با متغیرها در Storyline ساده است. با استفاده از ویزارد Trigger، سریعاً میتوان متغیرهای پروژه را حتی بدون نوشتن یک سطر کد تنظیم کرد.
متغیرها روشی برای به خاطر سپردن اطلاعاتی از قبیل نام فراگیر یا یک ورودی عددی و سپس نمایش محتوای پویا بر اساس آن اطلاعات است. همچنین روشی عالی برای افزودن تعاملات شرطی به محتوای تولید شده میباشد.
متغیرها در هر لحظه فقط میتوانند یک مقدار داشته باشند. تصور کنید که اسلایدی دارید که از کاربر میخواهد نام خود را در کادری وارد کند. متغیر میتواند هر نوع متن ورودی را به عنوان نام قبول کند اما فقط یک نام را در هر لحظه میتواند در خود ذخیره کند. هر زمان کاربر نام جدیدی وارد کرد، متغیر مقدار جدید وارد شده را جایگزین قبلی میکند.
انواع متغیرها:
در Storyline سه نوع متغیر وجود دارد:
الف- متنی
ب- عددی
ج- True/False
فرایند سه مرحلهای کار با متغیرها:
1- نامگذاری متغیر: متغیر خود را ایجاد کرده نامگذاری کنید.
2- تعیین نوع متغیر: نوع دادهی متغیری که میخواهید با آن کار کنید تعیین کنید (متنی، عددی یا True/false)
3- تعیین مقدار اولیه متغیر: بر اساس نوع متغیر مقدار شروع متغیر را تعیین کنید.
ویدیوی زیر انواع متغیرها را معرفی میکند.
متغیرهای متنی مقادیر متنی را ذخیره میکنند. مانند نام فراگیر، بازخورد سفارشی به یک سناریو و گواهی گذراندن در پایان درس.
در ویدیوی زیر کار با متغیرها متنی نمایش داده شده است.
متغیرهای عددی مقادیر عددی را ذخیره میکنند. مثالهای رایج شامل نتیجه آزمون یک کاربر، تعداد مرتبههای اقدام به پاسخدهی به یک پرسش و امتیازات کاربر در یک بازی.
در آموزش زیر طراحی یک بازی ساده با استفاده از متغیرهای عددی را خواهید دید.
متغیرهای True/False اغلب به مقادیر بولی (دودویی) اشاره دارند. بر خلاف متغیرهای عددی و متنی، فقط میتوانند دو مقدار True یا False را داشته باشند. مانند دکمههای پخش و مکث دلخواه که بر اساس عمل کاربر تغییر وضعیت میدهند، دکمهی تایید که هنگام کلیک شدن، کاربر را قادر به شروع یا ادامه درس میکند.
در ویدیوی زیر متغیرهای True/False توضیح داده شده است.
متغیرها در مقابل وضعیتها (States)
متغیرها با وضعیتها متفاوتند. وضعیتها تنها اطلاعات اسلاید جاری را میتوانند در خود نگهدارند، در حالیکه متغیرها میتوانند دادهها را در طی چندین اسلاید، سنها و حتی در کل یک پروژه نگهدارند.
درآموزش یازی بگرد وپیداکن یک اشکالی وجود دارد که با کلیک دوباره کاربر روی همان تصویرقبلا انتخاب شده باز هم می تونه نمره دریافت بکنه چطور میشه کارب کرد که نمره دربار دوم برای کاربر ثبت نشه با تشکر