Storyline آموزش

Articulate storyline و Articulate Studio13 تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای

Storyline آموزش

Articulate storyline و Articulate Studio13 تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای

Storyline آموزش

آموزش تخصصی تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای storyline و articulate studio

آخرین نظرات

پنج روش برای ممانعت از اضافه بار اسلایدها

دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۲۶ ب.ظ

چالش روزمره طراحان محتوای الکترونیکی، کاهش حجم مطلب (چکاندن)، سازماندهی و ارائه حجم عظیم اطلاعات به روشی است که یادگیری را کارامدتر، موثرتر و جذاب تر کنند. یکی از اشتباهات رایج غرق کردن مخاطب با ارائه یکباره اطلاعات بسیار زیاد است. رعایت توازن بین اطلاعات کامل و اطلاعات فراوان نیاز به قضاوت حرفه‎ای دارد. در این موضوع چند ایده را برای پیشگیری از اضافه بار ، اسلایدهای شما مطرح می‎کنم طوری که محتوای الکترونیکی شما کاربر پسندتر باشد.

یک ایده( مطلب) در هر اسلاید:

انسان تنها می‎تواند بخش کوچکی از اطلاعات را در یک زمان جذب کند. اگر در هر اسلاید تنها یک ایده قرار دهید، کمک خواهید کرد که حجم پردازش مغزی مورد نیاز فراگیران را کاهش خواهید داد و شانس به خاطر سپردن آن بیش‎تر خواهد بود. به علاوه، اسلایدها بیش‎تر هزینه‎ای در بر نداشته و تعداد اسلایدها هم برای فراگیر الکترونیکی اهمیت ندارد.

برای مثال در صورتی که موضوع ما آشنایی با مشخصات استان‎ها است. بهتر است که در یک اسلاید تقسیمات کشوری را با یک تصویر معرفی کنیم در اسلاید بعدی مراکز استان‎ها در اسلاید بعدی میزان جمعیت و به همین شکل قرار دهیم.

 

جایگزینی پارگراف‎ها با متن‎های بولت دار:

به خاطر داشته باشید که اسلایدها اسناد نیستند. در صورت مواجه با هر اسلایدی که چندین پاراگراف متن دارد سعی کنید آن‎ها را به نکات بولت دارد که تنها کلمات کلیدی را دربردارند کوتاه کنید. با آن که متن‎های بولت دار مورد نقد هستند اما می‎توانند روشی موثر برای سازماندهی اطلاعات باشند. تعدادی نکته بولت دار که ماهرانه بیرون کشیده شده‎اند بسیار راحت‎تر از یک صفحه پر شده با متن جذب خواهد شد.

 

جایگزینی متن با صوت

اگر مخاطبان شما مشکل شنوایی ندارند می‎توانید متن موجود در اسلایدتان را کم کرده یا گاهی حتی حذف کنید. این روش مخصوصا زمانی ایده خوبی است که شما هر نوع تصویر گرافیکی پیچیده را نمایش‎ می‎دهید. چرا از لحاظ فیزیکی خواندن همزمان متن و نگاه کردن به تصویر ممکن نیست.

 

جایگزینی متن با عناصر بصری

(گاهی)یک تصویر واقعا ارزش هزاران کلمه را دارد ( از لحاظ رساندن مطلب). آزمایش‎های فراوانی نشان داده که مفاهیم هنگام ارائه به صورت تصاویر به جای کلمات، بیش‎تر قابل به خاطر سپردن هستند. خلاصه، زمانی که یک تصویر می‎تواند بهتر عمل کند هیچ گاه کلمات را به کار نبرید.

شکل به جای متن

 

جایگزینی اعداد و ارقام با چارت:

اغلب اوقات، تفسیرجداول مملو از اعداد مشکل است. معمولا، این اعداد نیستند که مهم هستند بلکه آنچه بیان می‎کنند مهم استو بسته به این که می‎خواهید چه چیزی را از داده‎ها بیرون بکشید یک نمودار می‎تواند روشی موثرتر است تا  مخاطب روی آنچه می‎خواهید بدانند متمرکز شود.

 

به خاطر داشته باشید در صورتی که در پروژه شما مانعی برای حذف اعداد و متون است می‎توانید آن‎ها را به بخش notes منتقل کرده و در صورت نیاز در دسترس باشند. با این کار می‎توانید با یک تیر دو نشان بزنید: هم اسلایدهای تمیز، موثر را داشته باشید و هم جزئیات کامل برای هر کسی که آن‎ها را لازم دارد.

 

منبع مطلب و تصاویر دوم و چهارم: Articulate.com

  • ۹۳/۰۳/۱۹
  • ۲۲۷۳ نمایش
  • سلیمان محمدزاده

آموزش تولید محتوای الکترونیکی

آموزش storyline

نظرات (۳)

بسیار زیبا بود درصدد بودم یک سی دی اموزشی استوری لاین بخرم که اتفاقی سایت شما را دیدم از اموزشهای بسیار خوبتون ممنون استاد گرامی
پاسخ:

خوش آمدید همکار گرامی.

امیدوارم بازهم به این وبلاگ سر بزنید و  از نظرات خودتون ما رو بی بهره نگذارید.

باسلام وخسته نباشید واقعا مطالبتون عالی است امید وارم آموزش نرم افزار استوری لاین بصورت کتاب مصور چاپ و منتشر شود تا قابل استفاده عموم قرار گیرد.
پاسخ:

سلام

ممنون از نظر و لطفتون.

انشاءالله اگه فرصت شد کتابی  نیز در زمینه آموزش storyline تالیف خواهم کرد.

با سلام وخدا قوت آقای محمد زاده ای کاش کلاس حضوری هم تشکیل می دادید متاسفانه   آموزش وپرورش در سال 92 یک دوره کوتاه وفشرده  نرم افزار استوری لاین برگزار کرد  ولی از دوره تکمیلی خبری نشد.
پاسخ:

سلام  همکار  گرامی

تا کنون سه بار دوره حضور تشکیل دادم. یکبار برای دبستان شاهد دخترانه که از سوی مدیر همان دبستان درخواست شده بود دو بار در دوره تولید محتوا که درسال 92 و 93 از سوی اداره برگزار شد.

بنده آمادگی دارم در صورتی که نیروی آموزش و پرورش مهاباد هستید با درخواست از سوی مدرسه یا اداره دوره حضوری برگزار نمایم.

موفق باشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی