نکاتی راجع به طراحی بصری در محتوای الکترونیکی
شکی نیست متخصصان محتوای الکترونیکی زمان زیادی را جهت انتخاب محتوای درست برای دروس الکترونیکی خود صرف میکنند. همچنین تمام سعی خود را به کار میبندند تا از سادگی جریان درس مطمئن شوند. به هر صورت، یک المان اساسی در توسعه دروس الکترونیکی که معمولا نادیده گرفته میشود، چیزی نیست جز طراحی بصری.
این بدان معنی نیست که متخصصان تولید محتوا به زیبایی شناسی دروس الکترونیکی خود توجهی ندارند. بلکه در فهرست اولویتها در پایین ردهبندی قرار دارد بدین معنی که زمان کمی به این جنبهی بسیار مهم طراحی محتوای الکترونیکی اختصاص مییابد. منظور این نیست که ایجاد یک محتوای الکترونیکی با طراحی بصری خیرهکننده، زمانبر یا استرسزا باشد. در حقیقت، چند ترفند ساده و سرراست وجود دارد که میتواند کمک کند طراحی بصری محتوای تولیدی شما را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.
- دلیلی برای ترس از فضاهای خالی وجود ندارد.
درهم برهمی محتوا تنها سردرگمی ایجاد خواهد کرد. این نکتهای است که افراد حرفهای باید هنگام فکر کردن در مورد طراحی بصری دروس الکترونیکی خود، مد نظر داشته باشند. در حالی که ممکن است فکر کنید انباشتن صفحات با متن، تصاویر و عناصر گرافیکی به شما در ایجاد طراحی بصری موثرتر برای دروس الکترونیکی کمک خواهد کرد، انجام این کار در واقع ارزش کلی کار را پایینتر خواهد آورد. به همین دلیل است که نباید از فضاهای خالی در محتوا هراسی داشت. محتوایی که متناسب نیست بایستی دور انداخته شود. اگر به فراگیران در رسیدن به اهدافشان کمک نکند، بایست از افزودن آن به محتوا خودداری کرد. این فضاهای خالی میتوانند به صفحات متنی نیز اعمال شوند. سعی کنید متن مفید و مختصر باشد طوری که فراگیران به شکلی موثر بتوانند اطلاعات را کسب کنند بدون این که زیر بار فراوانی مفاهیم یا ایدهها قرار گیرند. از نقاط بولت دار برای تقسیمبندی بلوکهای متنی یا مشخص کردن مفاهیم کلیدی با بولد کردن آنها استفاده کنید. یک نقل قول یا پرسش را با قرار دادن به صورت جداگانه در صفحه نمایش مورد تأکید قرار دهید.
- به رنگها و فونتها توجه داشته باشید.
رنگها و فونتها ممکن است به صورت جزئیاتی کوچک به نظر برسند که ممکن است در لیست تقدم شما در خلال تولید دروس الکترونیکی از اولویت بالاتیی برخوردار نباشد. در حالیکه همین جزئیات به ظاهر کوچک و ناچیز، دنیایی از تفاوت را ایجاد خواهند کرد. رنگ و فونت هردو میتوانند محرک احساسات خاصی در بین فراگیران شما باشند. بنابراین همه اینها بخشی مهم از استراتژی طراحی بصری شما هستند. برای مثال، اگر بخواهید خلاقیت فراگیران خود را قبل از تخصیص یک تکلیف مهم تقویت کنید. میتوانید از رنگ نارنجی استفاده کنید که رنگ خوشبینی، ارتباط و تحریک ذهنی مورد است. همچنین اگر از رنگ قرمز استفاده کنید میتوانید توجه آنها را جلب کرده و حس فوریت آن را القاء کنید. این باعث شده که قرمز رنگی ایدهآل باشد برای برجسته کردن مفاهیم کلیدی که بایستی فراگیران بلافاصله یاد بگیرند یا ارائهی مفهومی احتیاط آمیز به فراگیران. همان نقش را میشود برای فونتها قائل شد. فونتهای زیباتر، میتوانند احساس کمال و راحتی بیشتری القاء کنند در حالی که فونتهای مدرن میتواند انعکاس دهندهی احساس حرفهای بودن باشند.
- انتخاب تصاویری که نه تنها مرتبط و مناسب هستند بلکه جذاب نیز هستند.
ملاحظات زیادی وجود دارد که بایست در فرایند انتخاب تصاویر هنگام طراحی دروس الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد. آیا با موضوع مرتبط است. آیا به فراگیران را در رسیدن به اهداف یادگیری (رفتاری) به جلو خواهد برد؟ با وجود این که مرتبط بودن تصویر امری کلید است، تصویر انتخابی شما بایستی از لحاظ احساس نیز برای فراگیران جذاب باشد و این احساس را در آنها به وجود آورد که به موضوع اصلی مرتبط شدهاند و انها را به یادگیری بیشتر در مورد موضوع ترغیب کند. تصاویر و عناصر گرافیکی بایستی تفکر برانگیز و جداب باشند، چون تصاویر میتوانند بسیار قدرتمندتر از متن باشند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که شما میتوانید از تصاویر آواتار برای بهبود طراحی بصری و افزایش جذب مطالب آموزشی استفاده کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد فراگیران را در طی دروس الکترونیکی و پیوند دادن بیشتر مطالب راهنمایی کنید.
- هیچگاه اهمیت سلسله مراتب بصری را دست کم نگیرید.
آنچه قبل از همه در صفحه ظاهر میشود در ذهن فراگیران به عنوان مهمترین مطلب نمود پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، ایدهها و مفاهیم کلیدی، سؤالاتی که شما مشخص خواهید کرد، و هر اطلاعات اساسی دیگر، بایستی در بالای صفحه قرار گیرد و همچنین بایست از بقیه محتوا یا عناصر بصری برجستهتر به نظر آیند. دور آن را حاشیه قرار داده یا با فونتی دلخواه آن را از بقیه بخشها متفاوت سازید. به خاطر داشته باشید که فراگیران (در زبان فارسی) ازراست به چپ مطالب را مطالعه خواهند کرد، بنابراین هر چیزی در سمت راست صفحه نمایش، به عنوان مطلبی با تقدم بالا هنگام جذب مطالب توسط فراگیران شما، درک خواهد شد. این بدان معنی نیست که به منظور رعایت توازن در صفحه تمام محتوا را در گوشهی بالای سمت راست صفحه نمایش قرار دهید. اگر بخشهای کلیدی اطلاعات دارید که بایستی از سوی فراگیر دریافت شوند، در این صورت آن را در سمت راست قرار داده و آن را با مثلا با یک تصویر مرتبط و جذاب در سمت چپ متعادل سازید.
5- طراحی بصری به معنی راهنمایی تمرکز فراگیران است نه انحراف آن
بالاتر ازهمهی موارد بالا، آنچه لازم است که شما به خاطر داشته باشید این است که طراحی بصری محتوای الکترونیکی شما نباید ستاره نمایش شما باشد. نباید باعث انحراف فراگیران از موضوع اصلی شود. در بسیار موارد، طراحی بصری نباید اصلا مورد توجه قرار گیرد. در واقع، بایست احساسات درونی فراگیران را به جنبش درآورده و به آنها احساس غوطهور شدن در تجربهی یادگیری فراگیر بدهد و تمامی این موارد را از پشت صحنه کسب کند. اطمینان حاصل کنید که تمامی عناصر بصری که به کار گرفتهاید یکپارچگی را دنبال میکنند و دقیقا تم و ظاهر یکپارچه محتوای الکترونیکی را منعکس میکند.
از این نکات طراحی بصری برای پیشگیری از شلوغ شدن محتوای الکترونیکی خود و جلب توجه فراگیران استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که محتوای الکترونیکی را تنها زمانی میتوان موفق خواند که فراگیران را قادر به حفظ دانش کسب شده نماید و آن را به خوبی در خارج از کلاس مجازی مورد استفاده قرار دهد.
منبع: http://elearningindustry.com/top-5-tips-visual-design-elearning
ترجمه با مقداری تخلیص و تغییر در بخش جهت محتوا ( به جای چپ به راست، راست به چپ به منظور هماهنگ سازی با زبان فارسی)
- ۹۳/۰۹/۱۳
- ۲۰۴۸ نمایش
با سلام و عرض خداقوت
از مطالب مفید شما استفاده کردم .
اما یک سوال : چرا در storylin2 در قسمت نتایج آزمون وقتی که بخواهم فونت را تغییر دهم برنامه هنگ می کند