Storyline آموزش

Articulate storyline و Articulate Studio13 تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای

Storyline آموزش

Articulate storyline و Articulate Studio13 تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای

Storyline آموزش

آموزش تخصصی تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهای storyline و articulate studio

آخرین نظرات

نکاتی راجع به طراحی بصری در محتوای الکترونیکی

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ

شکی نیست متخصصان محتوای الکترونیکی زمان زیادی را جهت انتخاب محتوای درست برای دروس الکترونیکی خود صرف می‎کنند. همچنین تمام سعی خود را به کار می‎بندند تا از سادگی جریان درس مطمئن شوند. به هر صورت، یک المان اساسی در توسعه دروس الکترونیکی که معمولا نادیده گرفته می‎شود، چیزی نیست جز طراحی بصری.

این بدان معنی نیست که متخصصان تولید محتوا به زیبایی شناسی دروس الکترونیکی خود توجهی ندارند. بلکه در فهرست اولویت‎ها در پایین رده‎بندی قرار دارد بدین معنی که زمان کمی به این جنبهی بسیار مهم طراحی محتوای الکترونیکی اختصاص می‎یابد. منظور این نیست که ایجاد یک محتوای الکترونیکی با طراحی بصری خیره‎کننده، زمان‎بر یا استرس‎زا باشد. در حقیقت، چند ترفند ساده و سرراست وجود دارد که می‎تواند کمک کند طراحی بصری محتوای تولیدی شما را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.

 

 

 

  •       دلیلی برای ترس از فضاهای خالی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

درهم برهمی محتوا تنها سردرگمی ایجاد خواهد کرد. این نکته‎ای است که افراد حرفه‎ای باید هنگام فکر کردن در مورد طراحی بصری دروس الکترونیکی خود، مد نظر داشته باشند. در حالی که ممکن است فکر کنید انباشتن صفحات با متن، تصاویر و عناصر گرافیکی به شما در ایجاد طراحی بصری موثرتر برای دروس الکترونیکی کمک خواهد کرد، انجام این کار در واقع ارزش کلی کار را پایین‎تر خواهد آورد. به همین دلیل است که نباید از فضاهای خالی در محتوا هراسی داشت. محتوایی که متناسب نیست بایستی دور انداخته شود. اگر به فراگیران در رسیدن به اهدافشان کمک نکند، بایست از افزودن آن به محتوا خودداری کرد.  این فضاهای خالی می‎توانند به صفحات متنی نیز اعمال شوند. سعی کنید متن مفید و مختصر باشد طوری که فراگیران به شکلی موثر بتوانند اطلاعات را کسب کنند بدون این که زیر بار فراوانی مفاهیم یا ایدهها قرار  گیرند. از نقاط بولت دار برای تقسیم‎بندی بلوک‎های متنی یا مشخص کردن مفاهیم کلیدی با بولد کردن آن‎ها استفاده کنید. یک نقل قول یا پرسش را با قرار دادن به صورت جداگانه در صفحه نمایش مورد تأکید قرار دهید.

 

 

 

  •      به رنگ‎ها و فونت‎ها توجه داشته باشید.

 

 

رنگ‎ها و فونت‎ها ممکن است به صورت جزئیاتی کوچک به نظر برسند که ممکن است در لیست تقدم شما در خلال تولید دروس الکترونیکی از اولویت بالاتیی برخوردار نباشد. در حالیکه همین جزئیات به ظاهر کوچک و ناچیز، دنیایی از تفاوت را ایجاد خواهند کرد. رنگ و فونت هردو می‎توانند محرک احساسات خاصی در بین فراگیران شما باشند. بنابراین همه این‎ها بخشی مهم از استراتژی طراحی بصری شما هستند. برای مثال، اگر بخواهید خلاقیت فراگیران خود را قبل از تخصیص یک تکلیف مهم تقویت کنید. می‎توانید از رنگ نارنجی استفاده کنید  که رنگ خوش‎بینی، ارتباط و تحریک ذهنی مورد است. همچنین اگر از رنگ قرمز استفاده کنید می‎توانید توجه آن‎ها را جلب کرده و حس فوریت آن را القاء کنید. این باعث شده که قرمز رنگی ایده‎آل باشد برای برجسته کردن مفاهیم کلیدی که بایستی فراگیران بلافاصله یاد بگیرند یا ارائه‎ی مفهومی احتیاط آمیز به فراگیران. همان نقش را می‎شود برای فونت‎ها قائل شد. فونت‎های زیباتر، می‎توانند احساس کمال و راحتی بیش‎تری القاء کنند در حالی که فونت‎های مدرن می‎تواند انعکاس دهنده‎ی احساس حرفه‎ای بودن باشند.

 

 

 

  •     انتخاب تصاویری که نه تنها مرتبط و مناسب هستند بلکه جذاب نیز هستند.

 

 

ملاحظات زیادی وجود دارد که بایست در فرایند انتخاب تصاویر هنگام طراحی دروس الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد. آیا با موضوع مرتبط است. آیا به فراگیران را در رسیدن به اهداف یادگیری (رفتاری)  به جلو خواهد برد؟ با وجود این که مرتبط بودن تصویر امری کلید است، تصویر انتخابی شما بایستی از لحاظ احساس نیز برای فراگیران جذاب باشد و این احساس را در آن‎ها به وجود آورد که به موضوع اصلی مرتبط شده‎اند و انها را به یادگیری بیش‎تر در مورد موضوع ترغیب کند. تصاویر و عناصر گرافیکی بایستی تفکر برانگیز و جداب باشند، چون تصاویر می‎توانند بسیار قدرتمندتر از متن باشند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که شما می‎توانید از تصاویر آواتار برای بهبود طراحی بصری و افزایش جذب مطالب آموزشی استفاده کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد فراگیران را در طی دروس الکترونیکی و پیوند دادن بیشتر مطالب راهنمایی کنید.

 

 

 

  •     هیچگاه اهمیت سلسله مراتب بصری را دست کم نگیرید.

 

 

آنچه قبل از همه در صفحه ظاهر می‎شود در ذهن فراگیران به عنوان مهم‎ترین مطلب نمود پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، ایده‎ها و مفاهیم کلیدی، سؤالاتی که شما مشخص خواهید کرد، و هر اطلاعات اساسی دیگر، بایستی در بالای صفحه قرار گیرد و همچنین بایست از بقیه محتوا یا عناصر بصری برجسته‎تر به نظر آیند. دور آن را حاشیه‎ قرار داده یا با فونتی دلخواه آن را از بقیه بخش‎ها متفاوت سازید. به خاطر داشته باشید که فراگیران (در زبان فارسی) ازراست به چپ مطالب را مطالعه خواهند کرد، بنابراین هر چیزی در سمت راست صفحه نمایش، به عنوان مطلبی با تقدم بالا هنگام جذب مطالب توسط فراگیران شما، درک خواهد شد. این بدان معنی نیست که به منظور رعایت توازن در صفحه تمام محتوا را در گوشه‎ی بالای سمت راست صفحه نمایش قرار دهید. اگر بخش‎های کلیدی اطلاعات دارید که بایستی از سوی فراگیر دریافت شوند، در این صورت آن را در سمت راست قرار داده و آن را با  مثلا با یک تصویر مرتبط  و جذاب در سمت چپ متعادل سازید.

 

 

5-     طراحی بصری به معنی راهنمایی تمرکز فراگیران است نه انحراف آن‎

 

 

بالاتر ازهمه‎ی موارد بالا، آنچه لازم است که شما به خاطر داشته باشید این است که طراحی بصری محتوای الکترونیکی شما نباید ستاره نمایش شما باشد. نباید باعث انحراف فراگیران از موضوع اصلی شود. در بسیار موارد، طراحی بصری نباید اصلا مورد توجه قرار گیرد. در واقع، بایست احساسات درونی فراگیران را به جنبش درآورده و به آن‎ها احساس غوطه‎ور شدن در تجربه‎ی یادگیری فراگیر بدهد و  تمامی این موارد را از پشت صحنه کسب کند. اطمینان حاصل کنید که تمامی عناصر بصری که به کار گرفته‎اید یکپارچگی را دنبال می‎کنند و دقیقا تم و ظاهر یکپارچه محتوای الکترونیکی را منعکس می‎کند.

 

 

 از این نکات طراحی بصری برای پیشگیری از شلوغ شدن محتوای الکترونیکی خود و جلب توجه فراگیران استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که محتوای الکترونیکی را تنها زمانی می‎توان موفق خواند که فراگیران را قادر به حفظ دانش کسب شده نماید و آن‎ را به خوبی در خارج از کلاس مجازی مورد استفاده قرار دهد.

 

 

منبع: http://elearningindustry.com/top-5-tips-visual-design-elearning

ترجمه با مقداری تخلیص و تغییر در بخش جهت محتوا ( به جای چپ به راست، راست به چپ به منظور هماهنگ سازی با زبان فارسی)

نظرات (۱)

با سلام و عرض خداقوت

از مطالب مفید شما استفاده کردم .

اما یک سوال  : چرا در storylin2  در قسمت نتایج آزمون وقتی که بخواهم فونت را تغییر دهم برنامه هنگ می کند

پاسخ:

سلام

برنامه را دوباره نصب کنید. در اسلاید نتیجه (Result Slide) فقط  فونت بخش‎هایی که بین علامت % قرار گرفته‎اند به فارسی تغییر دهید و بقیه را حذف و با متن دلخواه خود داخل یک کادر متن یا shape جایگزین نمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی